Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://hdl.handle.net/10442/16464
Export to:   BibTeX  | EndNote  | RIS
Τίτλος : Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις "Επιστήμης Κοινωνία", 2011: Ο πόλεμος στους χρόνους του Βυζαντίου, (Ε΄ Κύκλος Ομιλιών)
Εξειδίκευση τύπου : Εκδήλωση
Διοργανωτής συνάντησης : Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (ΕΙΕ) / Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών (ΙΒΕ)
Εκδότης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ)
Ημερομηνία: 2011-03
Γλώσσα : Ελληνικά
Περίληψη : Ο πόλεμος ως πράξη βίας, ως έκφραση της ανθρώπινης επιθετικότητας, ως εκδήλωση αντικρουόμενων συμφερόντων στο πλαίσιο μιας κοινωνίας ή ενός διεθνούς πολιτικού περιβάλλοντος, αποτελεί ένα σύνθετο γεγονός με πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές, ιδεολογικές και ψυχολογικές παραμέτρους. Πρόκειται για ένα φαινόμενο με ιστορική και πανανθρώπινη διάσταση, που συνοδεύει διαχρονικά την εξέλιξη του πολιτισμού. Στους χρόνους του Βυζαντίου και γενικότερα του Μεσαίωνα έλαβε σχεδόν ενδημικές διαστάσεις και υπήρξε, πέρα από μια αναπόφευκτη και τραγική πραγματικότητα, μέσο επιβίωσης μιας αυτοκρατορίας, η οποία υπήρξε μία υπερδύναμη της εποχής. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ιδεολογικό οπλοστάσιο της πολιτικής θεωρίας των Βυζαντινών, που παρήγαγε μια «υψηλή» στρατηγική, υπεύθυνη για τη δημιουργία του μακροβιότερου κέντρου διεθνούς ισχύος στην ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Η προσήλωση στην ιδέα της οικουμένης σε συνδυασμό με την πολιτική ευελιξία, η αποφυγή μετωπικών συγκρούσεων και η χρήση διπλωματικών μεθόδων και ελιγμών αποτέλεσαν τα κύρια χαρακτηριστικά της στρατηγικής αυτής. Από την άλλη πλευρά, ο βυζαντινός στρατιωτικός μηχανισμός, όσον αφορά στην οργάνωση και λειτουργία του, ανταποκρινόταν πλήρως στις πολεμικές ανάγκες. Η διεξαγωγή και η εξέλιξη του πολέμου εκ μέρους των Βυζαντινών θα παρουσιαστούν στον Ε΄ κύκλο ομιλιών με θέμα: Ο πόλεμος στους χρόνους του Βυζαντίου. Ο κύκλος περιλαμβάνει ενότητες σχετικές με την τακτική και τη στρατηγική των Βυζαντινών, τις επιχειρησιακές δυνατότητες και τον εξοπλισμό του βυζαντινού στρατού, την πολιορκητική τέχνη και τον ναυτικό πόλεμο, καθώς και την πολεμική ιδεολογία. Ειδικότερα, θα αναλυθούν ορισμένες πτυχές της πολεμικής ιδεολογίας από τη μέση και την ύστερη βυζαντινή περίοδο, η δράση των βυζαντινών κατασκόπων, οι ναυτικές συγκρούσεις με τους Άραβες, η τακτική του θεματικού στρατού, ο εξοπλισμός του βυζαντινού στρατιώτη και οι αναπαραστάσεις του, η τεχνική των πολιορκιών και η σημασία των οχυρώσεων. Η συγκεκριμένη θεματική θα προβάλει την πολεμική εμπειρία ως μια πλευρά του βυζαντινού πολιτισμού. Προϊόν ενός ολοκληρωμένου συστήματος παραδόσεων, πεποιθήσεων και ιδεών, ο πόλεμος στους χρόνους του Βυζαντίου διατηρεί την επικαιρότητά του ως ιστορικό παράδειγμα για τον σύγχρονο, μα όχι «απόλεμο» κόσμο.
Ημ/νία έναρξης εκδήλωσης : 2011-03-01
Ημ/νία λήξης εκδήλωσης : 2011-03-29
Τόπος εκδήλωσης: Αθήνα, Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών, Αμφιθέατρο "Λεωνίδας Ζέρβας"
Θεματική κατηγορία: [EL] Στρατιωτική και ναυτική ιστορία[EN] Military and naval historysemantics logo
[EL] Ιστορία του Πολιτισμού[EN] History of Civilizationsemantics logo
[EL] Κοινωνιολογία[EN] Sociologysemantics logo
[EL] Μεσαιωνική Ελλάδα, Βυζαντινή Αυτοκρατορία 323-1453[EN] Medieval Greece. Byzantine Empire, 323-1453semantics logo
Λέξεις-Κλειδιά: Στρατός
Στρατιώτης
Κατάσκοπος
Πολιορκία
Στρατηγική
Βία
Πολεμική ιδεολογία
Βυζάντιο
Ανατολική Μεσόγειος
Αποτελείται από : Ο πόλεμος των βυζαντινών, Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις, 1η Εκδήλωση
Η οργάνωση και τα μέσα του πολέμου: στρατός και οπλισμός, Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις, 4η Εκδήλωση
Η στρατηγική του πολέμου από την ξηρά στη θάλασσα, Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις, 5η Εκδήλωση
Η «τέχνη» του πολέμου: πολιορκίες και οχυρώσεις, Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις, 2η Εκδήλωση
Οι κώδικες του πολέμου: πολεμικά ήθη, πολεμική ιδεολογία και προπαγάνδα, Ειδικές Μορφωτικές Εκδηλώσεις, 3η Εκδήλωση
Εμφανίζεται στις συλλογές:Μορφωτικές Εκδηλώσεις
Τομέας Βυζαντινών Ερευνών - Επιστημονικό έργο

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Το πλήρες κείμενο αυτού του τεκμηρίου δεν διατίθεται προς το παρόν από τον ΗΛΙΟ.