Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
https://hdl.handle.net/10442/17754
Εξειδίκευση τύπου : | Κεφάλαιο βιβλίου |
Τίτλος: | Civic cults and (other) religious associations: in search of collective identities in Roman Macedonia |
Δημιουργός/Συγγραφέας: | [EL] Πασχίδης, Πασχάλης[EN] Paschidis, Paschalis |
Επιμελητής έκδοσης: | Casemier, Anneliese Skaltsa, Stella |
Εκδότης: | Presses universitaires de Liège |
Τόπος έκδοσης: | Liège |
Ημερομηνία: | 2022 |
Γλώσσα: | Αγγλικά |
ISBN: | 978-2-87562-304-1 |
Περίληψη: | This chapter examines the different forms of religious organisation in Roman Macedonia—civic cults (old and new) and ‘private’ associations—with particular emphasis on the evidence pertaining to collective identity building. The old cliché of voluntary religious associations filling the religious and social void left by the waning cults of the declining polis has long been shown to be an oversimplification: all cults more or less operated within the framework of the polis, in most cases with minimal institutional intervention, while the differences in organisation, practice and religious character between civic cults and (other) religious associations appear far from fundamental. Therefore, a more fruitful approach would be to view religion in Roman Macedonia not in terms of old versus new or civic versus private and associative, but in terms of diverging paths to achieving a sense of communal belonging. Two such religious strands stand out in the available evidence. One involves a perception of strong local identity and manifests itself primarily in the lands west of the Axios, in the old Macedonian homeland, and in civic cults with an actual or perceived long history (e.g. cult of Zeus Hypsistos and Dionysos). The other strand focuses more on the mythical and ritual narratives per se; it manifests itself primarily in large cosmopolitan cities (e.g. cult of ‘Oriental’ deities and Dionysos in Thessalonike), in Roman colonies and in the east, often in the context of a voluntary association. In other words, in the world of religion as a formulative factor of collective identities, traditions built upon histories competed with traditions built upon stories. |
Τίτλος πηγής δημοσίευσης: | Associations and Religion in Context: the Hellenistic and Roman Eastern Mediterranean |
Σειρά δημοσίευσης: | Kernos Suppléments |
Αρ. σειράς: | 39 |
Θεματική Κατηγορία: | [EL] Αρχαίες επιγραφές[EN] Ancient Inscriptions [EL] Θρησκεία[EN] Religion (General) |
Λέξεις-Κλειδιά: | Επιγραφές Ελλάς, Αρχαία - Θρησκεία |
Τοπική Κάλυψη: | Μακεδονία |
Χρονική Κάλυψη: | Αυτοκρατορικοί χρόνοι |
Αξιολόγηση από ομότιμους (peer reviewed): | Ναι |
Ηλεκτρονική διεύθυνση στον εκδότη (link): | https://pressesuniversitairesdeliege.be/ |
Ηλεκτρονική διεύθυνση περιοδικού (link) : | http://web.philo.ulg.ac.be/kernos/supplements/ |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Τομέας Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας - Επιστημονικό έργο
|
Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Το πλήρες κείμενο αυτού του τεκμηρίου δεν διατίθεται προς το παρόν από τον ΗΛΙΟ.