Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
https://hdl.handle.net/10442/13405
Εξειδίκευση τύπου : | Κεφάλαιο βιβλίου |
Τίτλος: | The Via Egnatia between Thessalonike and Apollonia |
Δημιουργός/Συγγραφέας: | [EL] Χατζόπουλος, Μιλτιάδης Β.[EN] Hatzopoulos, Miltiades B. |
Εκδότης: | Society for Macedonian Studies |
Τόπος έκδοσης: | Thessaloniki |
Ημερομηνία: | 1997 |
Γλώσσα: | Αγγλικά |
Περίληψη: | Η εξέταση όλων των μαρτυριών, τόσο των αρχαίων χρόνων όσο και της οθωμανικής περιόδου, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι οδικές επικοινωνίες μεταξύ του μυχού του Θερμαϊκού και του μυχού του Στρυμονικού κόλπου παρουσίαζαν πάντοτε μεγάλες δυσκολίες, λόγω της παρουσίας εκτεταμένων ελών κατά μήκος των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης. Κατά την αρχαιότητα, όπως και κατά την οθωμανική περίοδο, η κυρία οδική αρτηρία ακολουθούσε τις νότιες παρυφές της λεκάνης των λιμνών, αλλά όχι και τις όχθες τους καθ' όλη τη διαδρομή της. Συγκεκριμένα, αμέσως μετά τον Αγιο Βασίλειο (Duodeae) εγκατέλειπε τις όχθες της λίμνης Κορώνειας, έστρεφε προς Νότον και διά της Σαρακίνας-Αρδαμερίου (Heracleustibus) και των Καλινδοίων έφθανε στην Απολλωνία επί της όχθης της λίμνης Βόλβης. Μόνον η μεγάλη ανακατασκευή της Εγνατίας Οδού από τον Τραϊανό επέτρεψε την διάνοιξη μιας νέας διαδρομής κατά μήκος και των δύο λιμνών. Η νέα αυτή διαδρομή εικονίζεται στον Πευτιγγεριανό Πίνακα και αντικατοπτρίζεται στο Itinerarium Antoninum. Εν τούτοις, η παλαιά διαδρομή δεν εγκαταλείφθηκε, φαίνεται δε ότι ακολουθήθηκε από τον «Οδοιπόρο των Βουρδιγάλων» το 333 μ.Χ. Η προϊούσα εξασθένηση της κεντρικής εξουσίας και η συνακόλουθη εγκατάλειψη του οδικού δικτύου δεν άφησαν ανέπαφη και την Εγνατία. Η νέα διαδρομή, η οποία απαιτούσε συνεχή φροντίδα, ώστε να μη πλημμυρίζει από τα έλη, εγκαταλείφθηκε πρώτη, αν και χρησιμοποιείτο ευκαιριακά μέχρι τους πρώιμους οθωμανικούς χρόνους. Η παλαιότερη διαδρομή εξακολούθησε να είναι σε χρήση έως το τέλος της Τουρκοκρατίας, αλλά ως απλή ημιονική οδός, ενώ η κυρία οδική αρτηρία ακολουθούσε τις βόρειες όχθες των λιμνών Κορώνειας και Βόλβης. Μόνον η δραστική βελτίωση του ανθρώπινου ελέγχου επί του περιβάλλοντος μετά την απόσειση του οθωμανικού ζυγού, επέτρεψε την αποκατάσταση του οδικού δικτύου που ήταν σε χρήση κατά το απόγειο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. |
Τίτλος πηγής δημοσίευσης: | Αφιέρωμα στον N.G.L. Hammond, Παράρτημα "Μακεδονικών" |
Τόμος/Κεφάλαιο: | 7 |
Σελίδες: | 199-212 |
Θεματική Κατηγορία: | [EL] Μεσόγειος. Ελληνορωμαϊκός κόσμος[EN] Mediterranean Region. The Greco-Roman World [EL] Ρωμαϊκή εποχή, 140 π.Χ.-323/476 μ.Χ.[EN] Roman epoch, 140 B.C.-323/476 A.D. [EL] Τουρκοκρατία, 1453-1821[EN] Turkish rule, 1453-1821 [EL] Ιστορία της Βαλκανικής Χερσονήσου[EN] History of Balkan Peninsula [EL] Μεταφορές και επικοινωνίες[EN] Transportation and communications |
Λέξεις-Κλειδιά: | Egnatia hodos Road Duodeae Itinerarium Antoninum Traianus |
Τοπική Κάλυψη: | Macedonia Greece |
Αξιολόγηση από ομότιμους (peer reviewed): | Άγνωστο |
Κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων: | © Society for Macedonian Studies |
Ηλεκτρονική διεύθυνση στον εκδότη (link): | http://www.ems.gr/ |
Σημειώσεις: | Ερευνητικη ομάδα ΕΙΕ: northGR Ανάτυπο |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Τομέας Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας - Επιστημονικό έργο
|